zondag 30 september 2012

Nog wat tissuecovers

Na het posten van mijn "tissuecover", vroeg iemand mij of ik er zo eentje wilde maken ten voordele van Alissa.
Tja, zoiets kàn je gewoon niet afslaan hè! Uiteindelijk maakte ik er nog 3 ten voordele van Alissa.

Terwijl ik daarmee bezig was ontdekte ik nog 1 nuttige tip die nergens in de werkomschrijving staat die gebruikt heb.

Wanneer je aan het punt gekomen bent dat je de onderkant van de cover afspeldt om ze erna te stikken, kan je ze best op een tissuedoos zetten. Op die manier kan je even controleren of ze past en kan je meteen op de perfecte lijn van de tissuedoos zelf je spelden zetten.

Misschien was het dom van mij, maar die allereerste keer had ik mijn spelden die je gebruikt om de hoeken om te spelden, tussen het stof laten zitten terwijl ik aan het stikken was... gevolg: al die spelden zaten tussen de stofjes!!! Ah ja, je moet die omspelden aan de averechtse kant, maar je moet de onderkant stikken aan de rechtse kant...
Door de nieuwe techniek gebeurt me dat niet meer. Wat doe ik nu? Nadat de hoeken gestikt zijn en gestreken, doe ik de stof over een tissuedoos (stof al met de goede kanten naar buiten); alles een beetje netjes aanpassen en dan afspelden (bij een bleek stofje kon ik mijn lijnen -die ik met pen getrokken had- van het patroon nog wat zien doorschijnen, waardoor het nog makkelijker was om recht af te spelden. De cover van de tissuedoos afhalen en alles rondom stikken en daarna wéér op de tissuedoos plaatsen. Met de cover op de tissuedoos knip ik dan de stof netjes recht heel kort tegen het stiksel.

Daarna alleen nog de biais eraan zetten precies zoals Mme Zsazsa het voorschreef én de tip van deze blog.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten